پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3687
-
الف
+

محبوبیت «آی‌فیلم» در میان الجزایری‌ها

شبکه «آی‌فیلم» به خاطر نمایش فیلم‌های خانوادگی ایرانی ، در بین خانواده‌های الجزایری جایگاه دارد.

شبکه «آی‌فیلم» به خاطر نمایش فیلم‌های خانوادگی ایرانی ، در بین خانواده‌های الجزایری جایگاه دارد.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از سینماپرس، همکاری سینمای ایران و الجزایر سال گذشته جدی‌تر از همیشه دنبال شد. در مردادماه ۱۳۹۷،  فیلم ضد استعماری «احمد بای» ‌ نخستین فیلم مشترک ایران و الجزایر به کارگردانی جمال شورجه مقابل دوربین رفت و پس از ۴ ماه فیلمبرداری، به کار خود خاتمه داد.  

این فیلم نخستین پروژه بزرگ تاریخی سینمای الجزایر محسوب می‌شود و روایتگر رویارویی «احمد بای» سردار استقلال‌طلب این کشور آفریقایی با استعمارگران فرانسوی در قرن نوزدهم میلادی است. البته با گذشت بیش از یک سال از خاتمه تصویربرداری و احتمالا آماده‌شدن برای نمایش، هنوز اکرانی در داخل کشورمان نداشته است. احتمالا درباره اکران در ایران به هماهنگی با تهیه‌کننده الجزایری فیلم (خانم سمیره حاج جیلانی) نیاز باشد.

پس از ساخت این محصول مشترک، هیأت سینمایی الجزایر در اردیبهشت امسال به ایران سفر و با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دیدار کرد. علیرضا تابش در این دیدار گفت: خریداران حقوق سینمایی، تلویزیونی و شبکه خانگی الجزایر می‌توانند در بازار فیلم ایران حضور یابند و ما ضمن معرفی جشنواره‌های این کشور می‌توانیم فیلم‌های مناسب ایرانی را در آن عرضه کنیم.

با این حال، فراگیر شدن شبکه‌های ماهواره‌ای، سبب رکود صنعت سینما و ریزش مخاطبان تلویزیون‌های محلی در الجزایر شده است، به گونه‌ای که بسیاری از سینماهای الجزایر در پایتخت و استان‌ها تعطیل شده‌اند و جای آن را شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی پر کرده‌اند.

در این میان شبکه «آی‌فیلم» به خاطر نمایش فیلم‌های خانوادگی ایرانی که موازین شرعی را رعایت می‌کنند، در بین خانواده‌های متدین الجزایری جایگاه دارد. موضوعی که رایزن فرهنگی کشورمان در الجزایردر دیدار با شخصیت‌های فرهنگی و نخبگان الجزایری بر آن تأکید دارد و معتقد است تقویت شبکه عرب‌زبان «آی‌فیلم» و گسترش آن به سایر زبان‌های محلی مثل زبان آمازیغی (بربری)، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ه خ

نظر شما
ارسال نظر